söndag 5 augusti 2012

out of the closet

out of the closet
ut in the open!

nu har jag sagt till på jobbet
mitt fina rara goa The French House på 1 G Danks St, Waterloo, Sydney
att jag
åker hem inom snar framtid och inte mer kan arbeta för dem

SAD BUT INEVITABLY TRUE
och förbannat skönt att ha det sagt

inget mer dolt
jag som hatar hatar hatar hemlisar
smygande
opålitlighet
dubbelspel
talar jag om det här eller något annat, vem vet

firade hur som helst
småtrött som jag varit efter gårdagens firande
eller om att det var att jag behövde lite extra stöd från gubben på molnet
med att halvsjunga till hillsonglåtar på youtube till morgonkaffet (hej morgonkråksång)
och med att gå dit ikväll på kvällsgudstjänsten
alltid lika fantastiskt
och idag var det riktigt riktigt superbra




knappade som en idiot på mobilen för att minnas allt
först musik och lovsånger från nya Cornerstone-skivan som jag och Kristina var med på insperlningen av i oktober i Allphones arena m 11000 andra
sen SNL kallades det

SUNDAY night live.. ;)

kvällens predikan - a la saturday night live (KOLLA LÄNKEN! Inte bara dock, inte allas humor så här är en till för all världens Channing Tatum fans: http://www.youtube.com/watch?v=ha8C2tvgdGI&feature=related )

SUNDAY NIGHT LIVE KL 19 (CITY KYRKAN) SÖNDAGAR HELA AUGUSTI UT
idag med dans, höga skratt, klipp från kung fu panda 2, sång och pop och ett KLOCKRENT ledande med hjälp av dem genom Esters bok i bibeln, dess ursprung, sammanhang, jämförelser med oss idag och hur vi liksom Ester har uppdrag, bland livets upp och nergångar, och hur vi alltid har valet att lita till det som bär oss igenom och utföra det uppdraget även om vi inte har den blekaste möjlighet att veta vad framtiden för med sig eller vad meningen med det hela är, varken vårt uppdrag eller annat..
hela grejen mer eller mindre avslutades med den här låten
jag satt och log för mig själv och smekte tatueringen min - den sa det så bra, det jag har så svårt att förklara för folk och främlingar jag träffar ett par sekunder



det vara bara SÅ OTROLIGT BRA
You Should've Been There

ju vanare jag blir av att folk helt öppet sträcker upp händerna för att be
desto mer hemma och välkommen känner jag mig där
gutt

kommmer nog alltid känna mig som en svenska kyrkare
vill jag säga utan att mena ont om hillsongkyrkan som jag vet har lite snävare åsikter än jag när det kommer till vissa bibelpartier (inte alls alla som går i den ska dock sägas)

och de jag lärt känna tillhör inte de aktivaste "handuppräckarna" heller
det känns som att de gör det för sin egen skull och inte för att "alla" gör det
och till syvende och sist handlar det om vana - sträcka på händer/knäppa händer/be högt/be tyst/handflator upp/handflator ner/korsade stortår/korsade hårstrån

men särskilt drivet
engagemanget
ambitionerna
passionen
i hillsong
är något av det jag saknar i svenska kyrkan idag
det fria i gudstjänstfirandet
musiken...


youtuba gärna lite fler - den senare låten föredrar jag en dragigare och snabbare version av

och det är väl bara att njuta medans man är här och hitta en bra grej i Göteborg när jag kommer hem i höst!
 www.yorkstreetanglican.com.au är det närmaste jag har kommit en blandning här nere i Sydney - värt att kolla, också för att det är en av äldsta kyrkorna på kontinenten!


allt från mig ikväll, bääjbs... ;)


4 kommentarer:

  1. Hej olivia.Det var mycket du skrev idag.Såg nån bild därmed musiker utomhus,var det en konsert eller gudstjänst utomhus?Såg trevligt ut iaf:)Hm vi här ibyn satt faktiskt inatt o diskuterade biblen o ja många olika åsikter kom fram kan jag säga.Såg att du kanske ska jobba ett år ist,fortfarande göteborg som gäller?Har inte hört nått än om bostad från mina kompisar där.Ha det så bra:)Kram från patrik på fb.

    SvaraRadera
  2. Hej Patrik! :)
    Var säkert från en utomhusgudsstjänst - men hillsonggudstjänster är banne mig rätt lika konserter :)
    Vad intressant! DEt kan jag verkligen tänka mig, haha! Tycks vara så det blir liksom...
    Fortfarande göteborg jag tänker mig, och inget boende hittat än, är lite inställd på att se hur jag känner väl i svea med fötterna på svensk mark igen.
    Det brukar likom ha en förmåga att rucka på känslor bara det.
    Hoppas att jag komemr fram till något konkret då.
    Tack ändå för att du frågade polarna! :)
    Snart hemma!!
    KRAM!!

    SvaraRadera
  3. Det blir säker bra vad du än kommer att göra när du är på svensk mark igen:)Hör dom av sig om boende så får du veta det så fort som möjligt.P.S känns som det var förra veckan jag hjälpte dig att flytta,fattar inte vad tiden tar vägen?..Kram:)/Patrik

    SvaraRadera
  4. Nej jag vet! Fy sjutton vad ett år går fort!! :)

    SvaraRadera