torsdag 26 januari 2012

the story starts millions of years ago




Svepande bild over röda klippor och rött barren land som kan ha varit skog och berg en gång.
“The story starts million of years ago, when Gondwana, the great super continent, began to break apart.
Africa, South America and India were formed, but Australia and Antarctica were still joined as one last giant land, forested and lush.”
Cue: grafik över jorden som den en gång såg ut, zoom in på Antaktis och Australien när de delar på sig.
“By 50 million years ago, the breakup was complete when Australia parted from Antarctica.
A massive ocean current began to flow around the South Pole
And Antarctica’s life perished under a blanket of ice and snow.
Australia pushed northwards from the freezing latitudes and remained isolated for the next 30 million years.
It became an ark of survival for its cargo of ancient life.”
Northwards… freezing latitudes… perished… under a blanket of ice and snow… last giant land, forested and lush… millions of years ago… the great super continent began…

Det är som en enda lång härlig vuxensaga. Allt I den  där härliga mysiga, mörka, manliga David Attenborough engelskan. Seeaarring windss begaan too drry the land...
Grafiken zoomar in på Australien ner mot mitten av kontinenten, ner genom molnen,
"Searing winds began to dry the land – and its moist rainforest all but disappeared.
At the centre the desert was taking over.
Australia’s plants and animal faced a choice –
Adapt to the drying conditions
or retreat.”

och där – as the clouds part ways we get the flying imagery over Australias vast desert inland again…



Ack. It’s a beaut, banne mig.

Gotta love naturfilmer.
Poesin i språket, bildspelet över ställen och närbilderna på djurlivet som man aldrig i livet skulle uppleva annars, äventyret man tas med på.

Aah. I love it all.

Varit hemma sjuk de senaste två dagarna och det börjar krypa i kroppen på mig.
Behöver komma ut.
Duscha, göra mig presentabel, och UT i friska luften och göra något. Kryper på väggarna annars.
Den stora frågan är VAD jag ska göra.

Skön långpromenad vid härliga blåsiga kusten? Doppa mig i poolen? Till och med den börjar kännas för liten. (den är rätt liten)
Australia Day idag. Planen var stranden hela dagen, som folk gör på Australia Day. Lediga som vi är.

Men. Meh. Buh. Suck. I need activation.
Jag behöver skrapa ihop slantarna och komma igång med den där förbaskade klättringskursen som jag har drömt om - eller något annat vad som helst!
Ut och röra på mig, inte bara idag.

Nackdelen med roterande vänskaperna här nere, är att hur fasen hittar man typer som är som en själv? Är rätt tröttsamt att leta. Om och om igen.

Bara 8 månader kvar. 5 månader på jobbet.
Är inte så att jag tröttnat.
Men jag känner mig a bit of in a rut.


Eddie Izzard-Game of Thrones crossover från http://iceandfireordeath.tumblr.com/

Hörde härom dagen på omvägar någon som kommenterat om den här bloggen att det inte var mycket av en reseblogg inte. Mer ett nyckelhål rakt in i the brain of Olivia...

:)
Nä det kan jag hålla med om.
Jag gillar den som den är, mestadels. Tycker personligen att det finns få tråkigare saker än att läsa varje detalj på en resa någon gör. Roligare med små bitar här och där, bland bilder och anekdoter.

Jag brukar kunna babbla iväg lite både hit och dit om ditt och datt, både med folk och här, och oavsett om folk gillar att läsa det eller inte så är det så det blir.

Och ärligt talat så känns det inte som att jag GÖR så mycket heller. Det här är rätt mycket vardag för mig, Livet i Sydney.

Gå upp på morgonen, gå till jobbet, komma hem, dega eller träffa kompisar.
Hade jag haft dubbelt så mycket pengar på kontot som jag har hade det kanske sett lite annorlunda ut.
Mera utflykter, mera äventyr, mera action, mountainbiking, weekendtrips, surfcamp, klättring.





But you gotta play with what youve got.

Jag sparar och står i så att jag kan göra en del av det.
Och let me tell ya. Efter den där IMAX naturfilmen om Australien är jag lätt mer taggad på att ut och röra på mig i sommar/vinter.
Siktar på att komma direkt till universitet i september med jetlagg och Australienpackning, för att göra det mesta av mitt visum och resan här.

Längtar redan.
Tre månaders frihet, resor och jobb som vilken annan backpacker om helst.
Sydney stad är jag banne mig rätt trött på.


pics: printscreens fom IMAX Australia - Land beyond Time, and googleismyfriend

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar